Mata pelajaran : Linus Tahun 2
Tajuk :
Membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup ‘ng’
Tema :
Makanan
Kelas :
2 Bestari
Masa : 8.10-9.10 pagi
Bilangan Murid : 4
orang
Kemahiran : 4.5 membina dan menulis frasa yang ada perkataan
mengandungi suku kata tertutup ‘ng’
Hasil Pembelajaran : Di akhir aktiviti p&p murid dapat:
1.
membina
dan menulis frasa berdasarkan gambar
2.
melengkapkan
tempat kosong dengan perkataan yang betul supaya menjadi frasa yang betul.
Pengetahuan sedia ada : Murid telah mempelajari membaca dan memahami frasa
pada sesi pembelajaran lepas.
Nilai :
teliti, cermat dan yakin
BBM : kad gambar, kad frasa ( slaid) , Lembaran
kerja
Aktiviti P&P:
Langkah/masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|
Guru
|
Murid
|
|||
Set Induksi
(±5minit)
|
Menulis huruf berdasarkan gambar
|
i. guru menunjukkan gambar serta huruf.
ii. Guru memanggil seorang murid secara rawak untuk mengisi huruf dalam petak
yang di sediakan.
|
i. murid yang dipanggil datang mengisi petak dengan huruf yang
disediakan.
ii. murid membaca perkataan tersebut.
|
|
Langkah 1
(±20minit)
|
Mengeja dan membaca frasa berdasarkan gambar
|
i. guru menunjukkan kad gambar dan kad frasa (slaid)
ii. guru membimbing murid mengeja dan membaca frasa berdasarkan gambar
|
i. murid melihat kad gambar dan kad frasa (slaid)
ii. murid mengeja dan membaca frasa
|
BBM : kad gambar, kad frasa ( slaid)
|
Langkah 2
(±15minit)
|
Menulis frasa yang berdasarkan gambar
|
i. Guru menunjukkan gambar
ii. Guru membimbing murid menyebut dengan betul
iii. Guru menyemak jawapan
murid dan membaca bersama-sama
|
i. Murid menyebut dengan betul
gambar yang ditunjukkan.
ii. Murid menulis frasa yang betul secara berpasangan.
iii. Murid membaca bersama-sama frasa yang ditulisnya.
|
Nilai : peka, bersungguh-sungguh
BBM : Kad Gambar,
|
Langkah 3
(±15minit)
|
Aktiviti Pengukuhan
|
i. Guru memberi lembaran kerja kepada murid.
ii. Guru memberi arahan kepada murid cara menyiapkan lembaran kerja
yang diberi.
iii. guru minta murid membaca semula hasil yang telah disiapkan.
|
i. murid menyiapkan lembaran kerja yang diberi.
ii. Murid yang selesai menyiapkan lembaran kerja membaca frasa yang
telah siap
|
Nilai : cermat
BBM: lembaran kerja
|
Penutup
(±5minit)
|
i. guru memberi lembaran kerja.
ii. guru ayat tersebut berdasarkan gambar
|
i. murid bersama-sama membaca ayat tersebut
ii. murid mengisi frasa yang tertinggal.
|
BBM: Lembaran kerja
|