Membaca dan memahami Perkataan

Mata pelajaran         : Linus Tahun 2
Tajuk                         : Membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup ‘ng’
Tema                          : Makanan
Kelas                          : 2 Bestari
Masa                          : 8.10-9.10 pagi
Bilangan Murid          : 4 orang
Kemahiran                 : 1.13 membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’
Hasil Pembelajaran : Di akhir aktiviti p&p murid dapat:
1.     Membaca perkataan yang dicerakinkan berdasarkan kad perkataan
2.     Mengeja dan membaca perkataan yang betul
3.     Mewarnakan suku kata yang betul berdasarkan gambar
4.     Mengunting kad perkataan dan menampal pada gambar yang betul secara kumpulan.
5.     Menjalankan aktiviti dengan rasa gembira.
Pengetahuan sedia ada   : Murid biasa dan selalu melihat benda atau makanan seperti bawang, kangkung, pisang kentang dan sebagainya
Nilai                                :  yakin, teliti, bekerjasama dan komunikasi
Bahan P&P                : : Benda maujud ( Terung, Pisang, Terung, Kentang ,bawang), Kad Gambar, Kad  
                                      Perkataan, Slaid, Lembaran kerja, Lembaran kerja Gunting dan gam


Aktiviti P&P:



Langkah/masa
Isi Kandungan
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
Nota
Guru
Murid
Set Induksi
(±5minit)
  1. Terung
  2. Pisang
  3. Terung
  4. Kentang
  5. Bawang
i. Guru menunjukkan  benda maujud kepada  murid  .
ii Guru bersoal jawab dengan murid tentang benda maujud yang ditunjukkan.
iii. Guru mengaitkan benda maujud dengan pelajaran hari ini.
i. Murid meneliti benda maujud yang ditunjukkan
ii. Murid menjawab soalan yang diajukan oleh guru.
Nilai : Teliti
BBM: Benda maujud

Langkah 1
(±20minit)
Perkataan
Udang
Kerang
Pisang
Terung
daging
Bawang
Kentang
Jagung
Kangkung
Rebung
i. Guru menunjukkan kad gambar .
ii. Guru menunjukkan kad perkataan berdasarkan gambar.
iii. guru membimbing murid mengeja perkataan mengikut warna
i. murid menyebut perkataan kad gambar tersebut.
ii. guru mengikut guru mengeja perkataan berdasarkan kad gambar yang ditunjukkan
iii. setiap murid dikehendaki mengeja dan membaca kad perkataan tersebut.
Nilai: Teliti
BBM : Kad Gambar
Kad Perkataan



Langkah 2
(±15minit)
Udang
Kerang
Pisang
Terung
daging
Bawang
Kentang
Jagung
Kangkung
Rebung
i. Guru membimbing murid mencerakinkan perkataan berdasarkan gambar .
ii. Guru membimbing murid membaca perkataan yang dicerakinkan
i. Murid membaca perkataan yang dicerakinkan.
ii. Latih tubi membaca perkataan yang dicerakinkan
Nilai: Teliti
BBM;
Slaid
Langkah 3
(±10minit)
Aktiviti Pengukuhan
i. Guru mengedarkan lembaran kerja
ii. Guru memberi arahan mengenai lembaran kerja tersebut
i. murid menerima lembaran kerja
ii. murid mendengar arahan dengan tekun
iii. murid menyiapkan lembaran kerja yang di beri.
Nilai: Tekun teliti
BBM:
Lembaran kerja
Langkah 4
(±15minit)
Aktiviti Kumpulan
i. Guru membahagikan kepada dua orang setiap kumpulan.
ii. guru memberi lembaran kerja dan peralatan gunting dan gam.
iii. Murid dikehendaki membaca perkataan dan mengguntingkan perkataan tersebut dan gam perkataan pada gambar.
i. Murid mengikut arahan guru duduk dalam kumpul.
ii. Dalam kumpulan murid menjalankan aktiviti gunting dan tampal perkataan pada gambar yang betul.
Nilai:
Bekerjasama
Berkomunikasi
BBM:
Lembaran kerja
Gunting dan gam
Penutup
(±5minit)
Imbas kembali pelajaran
i. Guru menunjukkan semula kad perkataan
ii. Minta murid membaca kad tersebut
i. Murid memerhati kad perkataan tersebut.
ii. Murid membaca perkataan tersebut.
BBM
Kad perkataan