Mata pelajaran : Linus Tahun 2
Tajuk :
Membaca dan menulis perkataan suku kata tertutup ‘ng’
Tema :
Makanan
Kelas :
2 Bestari
Masa : 8.10-9.10 pagi
Bilangan Murid : 4
orang
Kemahiran :
1.13 membaca dan memahami perkataan yang mengandungi suku kata tertutup ‘ng’
Hasil Pembelajaran : Di akhir aktiviti p&p murid dapat:
1.
Membaca
perkataan yang dicerakinkan berdasarkan kad perkataan
2.
Mengeja
dan membaca perkataan yang betul
3.
Mewarnakan
suku kata yang betul berdasarkan gambar
4.
Mengunting
kad perkataan dan menampal pada gambar yang betul secara kumpulan.
5.
Menjalankan
aktiviti dengan rasa gembira.
Pengetahuan sedia ada : Murid biasa dan selalu melihat benda atau makanan
seperti bawang, kangkung, pisang kentang dan sebagainya
Nilai : yakin,
teliti, bekerjasama dan komunikasi
Bahan P&P : : Benda maujud ( Terung, Pisang, Terung, Kentang
,bawang), Kad Gambar, Kad
Perkataan, Slaid, Lembaran kerja, Lembaran kerja Gunting dan gam
Perkataan, Slaid, Lembaran kerja, Lembaran kerja Gunting dan gam
Aktiviti P&P:
Langkah/masa
|
Isi Kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Nota
|
|||
Guru
|
Murid
|
|||||
Set Induksi
(±5minit)
|
|
i. Guru menunjukkan benda
maujud kepada murid .
ii Guru bersoal jawab dengan murid tentang benda maujud yang
ditunjukkan.
iii. Guru mengaitkan benda maujud dengan pelajaran hari ini.
|
i. Murid meneliti benda maujud yang ditunjukkan
ii. Murid menjawab soalan yang diajukan oleh guru.
|
Nilai : Teliti
BBM: Benda maujud
|
||
Langkah 1
(±20minit)
|
Perkataan
|
i. Guru menunjukkan kad gambar .
ii. Guru menunjukkan kad perkataan berdasarkan gambar.
iii. guru membimbing murid mengeja perkataan mengikut warna
|
i. murid menyebut perkataan kad gambar tersebut.
ii. guru mengikut guru mengeja perkataan berdasarkan kad gambar yang
ditunjukkan
iii. setiap murid dikehendaki mengeja dan membaca kad perkataan
tersebut.
|
Nilai: Teliti
BBM : Kad Gambar
Kad Perkataan
|
||
Langkah 2
(±15minit)
|
|
i. Guru membimbing murid mencerakinkan perkataan berdasarkan gambar .
ii. Guru membimbing murid membaca perkataan yang dicerakinkan
|
i. Murid membaca perkataan yang dicerakinkan.
ii. Latih tubi membaca perkataan yang dicerakinkan
|
Nilai: Teliti
BBM;
Slaid
|
||
Langkah 3
(±10minit)
|
Aktiviti Pengukuhan
|
i. Guru mengedarkan lembaran kerja
ii. Guru memberi arahan mengenai lembaran kerja tersebut
|
i. murid menerima lembaran kerja
ii. murid mendengar arahan dengan tekun
iii. murid menyiapkan lembaran kerja yang di beri.
|
Nilai: Tekun teliti
BBM:
Lembaran kerja
|
||
Langkah 4
(±15minit)
|
Aktiviti Kumpulan
|
i. Guru membahagikan kepada dua orang setiap kumpulan.
ii. guru memberi lembaran kerja dan peralatan gunting dan gam.
iii. Murid dikehendaki membaca perkataan dan mengguntingkan perkataan
tersebut dan gam perkataan pada gambar.
|
i. Murid mengikut arahan guru duduk dalam kumpul.
ii. Dalam kumpulan murid menjalankan aktiviti gunting dan tampal
perkataan pada gambar yang betul.
|
Nilai:
Bekerjasama
Berkomunikasi
BBM:
Lembaran kerja
Gunting dan gam
|
||
Penutup
(±5minit)
|
Imbas kembali pelajaran
|
i. Guru menunjukkan semula kad perkataan
ii. Minta murid membaca kad tersebut
|
i. Murid memerhati kad perkataan tersebut.
ii. Murid membaca perkataan tersebut.
|
BBM
Kad perkataan
|